Politické ideologie
Liberalismus
Liberalismus, který je někdy označován za meta-ideologii, vznikl v 16. století jako reakce na rigidní, hierarchické (feudální) společnosti a odráží se v něm aspirace sílící střední třídy. Největší hodnotu představuje svoboda: Každý jeden občan by měl být schopen žít svůj život podle svých hodnot a představ bez zbytečných zásahů státu (který klasičtí liberálové akceptovali pouze v jeho minimální či minimalistické formě), zároveň by měl své jednání formovat tak, aby bylo zodpovědné a aby nepůsobilo újmu druhým. Jako takový je liberalismus úzce spojený s kapitalismem.
Od pozdního 19. století nicméně docházelo v liberálním myšlení k podstatným změnám a jak si ukážeme dále, moderníliberalismus se od toho klasického velmi liší, neboť nově liberálové za svou přijali podstatnější roli státu.
Klasický liberalismus
Klasický liberalismus kladl až extrémní důraz na individualismus, sebezájem. Každý jednotlivec má přirozené právo na život, svobodu a majetek, přičemž svoboda byla definována negativně jako právo na život bez zbytečných zásahů zvenčí (např. ze strany státu a jeho institucí). Jedinec totiž může rozvinout své talenty a vlastnosti (a tedy prožít dobrý život) jen tehdy, pokud není nikterak omezován. Zde se liberalismus silně vymezuje proti konzervativnímu, hierarchickému společenskému uspořádání, neboť v rámci konzervativních struktur je konstantně tlumen pokrok a růst.
Stát je chápán jako nutné zlo. Nutné v tom smyslu, že zajišťuje pořádek, stará se o bezpečnost a v případě sporů vynucuje platnost smluv a dohod. Zlo proto, že i v tomto minimálním pojetí omezuje svobodu jednotlivce. Klasický liberál tak usiluje o takový stát, který je minimální, který funguje jako noční hlídač. V ekonomické oblasti se tato preference promítá do víry ve volný trh a přesvědčení, že ekonomika funguje nejlépe bez jakýchkoliv zásahů ze strany regulátora, tedy státu (viz i doktrína laissez-faire). Každý jednotlivec má mít možnost sledovat své ekonomické cíle pomocí jakékoliv aktivity (která je legální) a nahromadit tolik majetku a bohatství, kolik bude schopen. Klasický liberál tak neusiluje o materiální rovnost. Je si totiž vědom toho, že lidé mohou přistupovat ke svému životu různě a svou činnost neprovádí stejně, dosahují rozdílných výsledků - podle zásluhy. Zdrženlivost v zásazích do fungování ekonomiky a trhu prosazují i v těžkých časech - jednoduše proto, že jakýkoliv umělý zásah do fungování trhu podrývá snahy a nezávislost jednotlivců.
Důležitá je pro klasického liberála tedy rovnost příležitostí (a před zákonem).
Moderní liberalismus
Moderní liberálové jsou otevřenější ke státním intervencím, v jejich myšlení už pojetí státu jako nočního hlídače není hlavním ideálem. Tato změna v liberálním myšlení byla vyprovokována skutečností, že průmyslový kapitalismus dal vzniknout novým nespravedlivostem a zanechal podstatnou část obyvatelstva napospas rozmarům trhu. Součástí této změny byla i redefinice svobody - již nešlo o svobodu negativní, ale pozitivní. Pozornost byla věnována osobnímu rozvoji jednotlivců a jejich sebe-naplnění.
Tato myšlenka pak stojí na pozadí sociálního liberalismu, který chápal angažmá a zásahy státu (zejména v socciální oblasti) jako vhodný nástroj pro rozšiřování svobod. Zásahy státu (formou sílícího sociálního státu) se tak staly nástrojem, který měl zajišťovat a rozšiřovat svobody tím, že jednotlivce chránil primárně před bídou, nevzdělaností, leností, špínou a nemocí, tedy pěti velkými zly, jak byly v roce 1942 definovány v Beveridgově zprávě. Podobně byla opuštěna víra ve všemocnou ruku trhu - nově byla akceptována nutnost kapitalismus regulovat ze strany státu.
Je ale třeba zdůraznit, že i přes přijetí nutnosti státních zásahů a regulací do fungování trhu a státu, nezmizel z liberálního myšlení důraz na osobní zodpovědnost. Veškeré zásahy a státní pomoc měly být podmíněné a do značné míry omezené. Přeci jen cílem liberálů v tomto kontextu bylo pomoci jednotlivcům dostat se (opět) do situace, kdy budou schopní vzít odpovědnost za vlastní život do vlastních rukou a začnou opět dělat (morální) rozhodnutí sami za sebe.