Volební kampaně
Funkce a efekty volebních kampaní
Kampaně v současnosti mají v obecné rovině několik cílů a míří v zásadě na tři skupiny voličů:
- Na přesvědčené příznivce jednotlivých stran a kandidátů, kterým připomínají, že budou volby.
- Na nerozhodnuté voliče, které se snaží k sobě přitáhnout.
- Na voliče konkurenčních subjektů, u nichž (většinou) chtějí dosáhnout, aby danou stranu nevolili.
Co se cílů a funkcí týče, těch moderní kampaně mohou mít vícero a záleží na aktuálních potřebách politických stran a kandidátů. Ti se v kampani samozřejmě primárně snaží přesvědčit voliče o jejich vidění světa, resp. přimět podstatnou část občanů, aby jim vyjádřila podporu, ale to zdaleka není vše. Co tedy kampaně umí?
- Nastolovat témata veřejné debaty.
- Měnit vnímanou důležitost těchto témat.
- (De)mobilizovat voliče.
- Poskytovat voličům informační zkratky a usnadnit jim tak rozhodování.
- Posilovat vztah k tématu/kandidátovi.
- Polarizovat politické prostředí (čím větší je konflikt, tím více roste osobní nutnost se do voleb nějakým způsobem zapojit).
- Zprostředkovávají komunikaci stran/kandidátů s voliči (jde o vzájemný dialog, vzájemné poznávání).
Fér je ale jedním dechem také připomenout, co kampaně naopak tak dobře neumí. V první řadě jen těžko přesvědčí někoho, kdo už je dávno o něčem přesvědčený. Ani sebelepší kampaň většinou nedokáže dosáhnout kompletního názorového obratu. A pak neumí na 100 % bojovat a vyhýbat se percepčním filtrům a předsudkům, které v sobě každý jeden z nás máme. Jde totiž o to, že pozornost většinou věnujeme věcem a lidem, se kterými už souhlasíme, vzájemnou interakcí si tak potvrzujeme vlastní názor. A analogicky tomu, s čím nesouhlasíme, se snažíme vyhnout a filtrovat. Celé je to samozřejmě složitější a předsudků a kognitivních zkreslení je celá řada - poměrně hezky jsou zpracované v katalogu The Decision Lab.
Následující sekce se ohlíží za tím, jak se kampaně a vztahy mezi voliči a stranami v průběhu času vyvíjely, a podíváme se i na různé přístupy k tvorbě a realizaci kampaní. Nakonec shrneme nejčastější kritiku, která se v souvislosti s marketingem v politice objevuje.